Veelgestelde vragen


U kon het antwoord dat je zocht niet vinden?


ami project video guide
Zie onze
VIDEO GUIDE

OF



Facturatie

Q
Hoe kan ik mijn factuurnummer wijzigen?
R
Als u het nummerformaat wilt wijzigen, ga dan naar "Mijn instellingen" en vervolgens naar "Mijn documenten instellen".

Hier kunt u kiezen tussen 3 formaten:
- Met het jaar, de maand en het nummer (ex: FA-160 200 001)
- Met het jaartal en het nummer (ex: FA-1600001)
- Alleen het nummer (ex: FA-00001)


Belangrijk


Wat de facturen betreft, heeft u de wettelijke verplichting om de continuïteit van uw keuze te respecteren; er kan dus geen "gat" ontstaan tussen 2 factuurnummers.
  • Het is niet mogelijk om het nummer van een factuur te wijzigen.
  • Het is alleen mogelijk om de laatste factuur te verwijderen, mits deze nog niet is verzonden.

Indien u een factuur stuk voor stuk moet aanmaken of later terugkomt, raden wij u aan om de factuursjablonen als concept te gebruiken.
Importeer ze vervolgens in een blanco factuur om deze af te ronden en naar uw klant te sturen.
 
Q
Kan ik een factuur schrijven zonder BTW?
R

JA



U kunt een standaard BTW-tarief van 0% opgeven in "Mijn instellingen> Mijn documenten instellen".

Image not found



Het is ook mogelijk om een BTW van 0% te specificeren voor bepaalde regels van uw factuur.

Image not found



Ook kunt u ervoor kiezen om geen BTW-informatie op uw documenten weer te geven door het vakje "Mijn instellingen> Mijn documenten aanpassen" aan te vinken.

Image not found
 
Q
Kan ik de vertragingsrente op mijn facturen vermelden?
R

JA



U kunt uw verschillende achterstandsrentevoeten beheren in de sectie "Mijn documenten instellen".

Daarna hoeft u alleen nog maar het tarief te selecteren in de werkbalk bij het maken van uw factuur.

Late kosten worden automatisch berekend in uw herinneringsmails.
 
Q
Hoe factureer je een offerte?
R

Voordat een offerte wordt gefactureerd, is het noodzakelijk om de inkooporder aan te maken.



Hier is de volledige procedure stap voor stap:
  1. Maak uw offerte
  2. Stuur uw offerte of specificeer de status ervan naar "Verzonden per post".
  3. Geef de status van de offerte aan "Ondertekend".
  4. Stap 3 maakt de inkooporder aan en stuurt u er automatisch naar toe
  5. Stuur het bestelformulier of specificeer de status ervan naar "Sent".
  6. "Factuur de bestelling" en "Maak een stortingsfactuur" knoppen zijn nu beschikbaar
  7. Om de volledige offerte te factureren, klikt u op de knop "Factureer de bestelling" en slaat u de factuur op.
 
Q
Mijn bankafschriften importeren om betalingen te synchroniseren
R

Synchroniseer je bankafschriften


Importeer je bankafschriften in CSV*-formaat om factuurbetalingen automatisch te registreren en je cashflow bij te werken.

Importeren van bankafschriften in CSV-formaat

(*) De procedure voor het verkrijgen van je bankafschriften in CSV-formaat hangt af van je bank.
Log in op je homebanking en zoek naar een knop "CSV" (BNP Paribas Fortis) of "Exporteren" (Belfius).
 
Q
Hoe factureer je een bestelling?
R
Wanneer een offerte als SIGNED wordt aangegeven, wordt de bijbehorende inkooporder automatisch aangemaakt.

Om een aankooporder te factureren is het noodzakelijk om deze vooraf naar uw klant te sturen.
Zodra de status van de bestelling als SENT is aangegeven, verschijnen er twee nieuwe opties in het gereedschapsmenu:
  • Maak een voorschotfactuur aan
  • Factureer de bestelling

Image not found


Om de hele bestelling te factureren, klikt u op om de voorgevulde documenteditor met alle bestelgegevens te openen, zodat u de inhoud indien nodig kunt aanpassen.

Om een voorschotfactuur aan te maken, klikt u op om een popup te openen waarmee u het percentage van het voorschot (vooraf gevuld met de standaardwaarde) en de beschrijving ervan kunt opgeven.

Image not found
 
Q
Communicatie bankbetalingen
R

Betalingsbericht


Je kunt ervoor kiezen om een bericht toe te voegen aan je facturen, gestructureerd of ongestructureerd.
Zo kun je de betalingen van je klanten sneller identificeren.

Voeg een (al dan niet gestructureerde) mededeling toe aan uw facturen

Mededeling van betaling op uw facturen
.

Zoeken op communicatie


Je kunt ook zoeken op deze communicatie.

Zoeken op bankcommunicatie
 
Q
Hoe moet de medecontracteringsregeling worden toegepast?
R
Als u onderworpen bent aan het contractantenregime, moet u het betreffende vakje aanvinken op de instellingenpagina "Wijzig mijn gegevens".

Image not found


Wanneer u vervolgens een BTW-plichtige klant selecteert, wordt automatisch het contracteringsregime toegepast (BTW van 0% en toevoeging van de clausule in de opmerking).
 
Q
Hoe mijn factuur verwijderen?
R
Met betrekking tot facturen heeft u de wettelijke verplichting om de continuïteit van uw nummering te respecteren; er mag geen "gat" zitten tussen 2 factuurnummers.

Het is dus alleen mogelijk om de laatste factuur te verwijderen, mits deze nog niet is verzonden.

Om de factuur op boekhoudkundig niveau te annuleren, moet u een creditnota aanmaken.
Om uw factuur te crediteren, stelt u de status in op "Verzonden", waardoor de knop "Creëer een tegoed" in het linker menu verschijnt.
Klik op de knop, sla uw creditnota op en verzend deze daar (of geef de status handmatig aan).

Als u onderweg een factuur moet invullen of er later op terugkomt, raden wij u aan om de factuurmodellen als concept te gebruiken.
Importeer ze vervolgens in een blanco factuur om deze af te ronden en naar uw klant te sturen.
 
Q
Is het mogelijk om terugkerende facturen aan te maken?
R

JA


Wilt u uw klanten regelmatig factureren op basis van een vooraf gedefinieerd factuursjabloon?
Het is mogelijk!

Voeg een herhaling van de factuur toe, gedefinieerd door:
  • de keuze van een model
  • een klant selecteren
  • de nauwkeurigheid van de periode (wekelijks, maandelijks of jaarlijks)
  • de datum van de eerste uitvoering


De factuur wordt aangemaakt en automatisch toegevoegd aan uw account.
Als u wilt dat hij ook wordt verzonden, vinkt u het vakje aan en zorgt u ervoor dat uw klant akkoord gaat met de ontvangst van uw elektronische documenten.


OPMERKING:
Deze functie is gereserveerd voor gebruikers met jaarlijkse toegang.
 
Q
Waarom is mijn factuur niet in het dashboard opgenomen?
R
Facturen worden pas geteld op het scorebord als ze naar uw klant zijn verzonden.

Tot het moment van verzending kan een factuur worden gewijzigd of zelfs verwijderd als het de laatste is (er kan wettelijk gezien geen gat in de nummering zitten).

Indien u een factuur wilt maken voor later gebruik, adviseren wij u om templates aan te maken en te gebruiken.